NATAN DRIESENS:
Natan begon op 6-jarige leeftijd met handbal bij Apolloon, in het spoor van zijn familie. Intussen zijn we 25 jaar verder.
Al van bij de pagadders was duidelijk dat hij een neus had voor doelpunten — een talent dat hem zijn hele carrière is bijgebleven. In de jeugd groeide hij uit tot een echte leider: gedreven, veeleisend en altijd met het hart voor de ploeg.
Al snel volgden ook zijn eerste minuten bij de eerste ploeg. Daar groeide hij uit tot een vaste waarde: 15 jaar in het eerste team, waarvan bijna 10 jaar als kapitein.
Hij was een drijvende kracht achter mooie momenten, zoals de opmars naar 1ste nationale en de halve finale van de Beker van België tegen Sasja.
Op én naast het veld liet Natan zijn stempel na — als speler, als kapitein en als ploegmaat.
Apolloon is ongelooflijk trots op zijn parcours.
Merci Natan! Apolloon 4 Ever! #10
 
ILYACINE ZENASNI:
Ilyacine is bezig aan zijn tweede seizoen bij Apolloon, maar groeide in die korte tijd uit tot een echte vaste waarde binnen de ploeg.
Niet alleen als speler, maar ook als mens hebben we hem enorm leren appreciëren. Dat engagement toont hij ook nu opnieuw: hoewel hij voor zijn werk naar Parijs verhuisde, wil hij het seizoen absoluut met Apolloon afwerken. Tijdens de week traint hij in de regio van Parijs, maar voor de wedstrijden blijft hij op en af reizen om er telkens opnieuw te staan voor de ploeg.
We hebben genoten van zijn inzet, zijn enthousiasme en de vele mooie doelpunten die hij voor Apolloon heeft gemaakt.
Zijn hart kleurt ongetwijfeld nu en voor altijd een beetje paars.
Notre porte sera toujours ouverte pour toi !
Merci pour tout, Ilyacine !
 
PETER DELRUE:
Peter vervoegde Apolloon in de jaren ’90 als goede vriend van Karl en groeide al snel uit tot een vaste waarde binnen onze club. Zoals zovelen in die periode was hij een echte duizendpoot binnen de jeugdwerking: van wedstrijdtafel en vervoer tot kalenders en de organisatie van evenementen. En op onze jeugdweekends stond hij ook bekend als topkok.
Met zijn achtergrond was hij bovendien jarenlang de man achter onze website, sociale media en later ook de ledboarding.
Samen met Emmanuel Labarque nam hij een tijdlang de damesploegen onder zijn hoede, om nadien zijn plek te vinden bij de herenploeg. Daar bleef hij zich met dezelfde toewijding inzetten, met een bijzondere focus op de wedstrijdtafel, waar zijn kennis en ervaring van onschatbare waarde waren.
Peter zet nu een stapje terug als tafel official, maar neemt zeker geen afscheid van Apolloon.
Bedankt, Peter, voor het vele zichtbare, maar vooral ook het vaak onzichtbare werk dat je voor Apolloon hebt gedaan!
 
Apolloon moet, met pijn in het hart, afscheid nemen van Mieczyslaw Adamczyk, alom bekend als "Adam".
 
Adam was ongetwijfeld één van de belangrijkste en meest kleurrijke figuren uit de 50-jarige geschiedenis van Apolloon. Als trainer loodste hij Apolloon naar het hoogste niveau, en later bouwde hij een lange en rijke scheidsrechterscarriere uit samen met zijn compagnon de route Jean-Paul Verschelde.
 
Mieczelaw Adamczyk doorliep de jeugdreeksen in Wroclaw, waar hij pivot was. Andrzej Sokolowski vertelt over zijn vriend: "We hebben elkaar leren kennen in 1966. Ik was toen 18, net als Adam, en moest mijn legerdienst van 2 jaar doen. Ik speelde bij Opole, en de handballers werden samengebracht bij Slask Wroclaw, de legerploeg. We deelden de positie op circel."
 
Adam trouwde met Viviane, die een Poolse mama had, en die hij in Polen leerde kennen toen ze er kwam optreden met een volksdansgroep. Hij kwam met zijn vrouw naar Belgie, en speelde er bij Avanti Lebbeke (dank je Eddy) en Sasja HC. Alex Jacobs speelde nog 2 jaar met Adam: "het waren de laatste jaren dat Sasja in Wilrijk speelde, voor de verhuis naar Hoboken. Eigenlijk was Adam al uitgespeeld, door blessures aan de schouder, maar hij hield hardnekkig vol. Hij kon niet meer doorshotten, maar schoolde zich om tot de specialist van de draaiballetjes. In verdediging was hij een rots in de branding. Ondanks zijn relatief kleine gestalte stond hij in het centrum van de verdediging, en je kon er niet voorbij."
 
Sokolowski: "Adam heeft me geholpen om naar Belgie te komen. In die tijd mocht je, na je dertigste verjaardag, als dank voor bewezen diensten, een transfer naar het buitenland maken. Adam heeft mij, en mijn vriend Antczak, die iets ouder was, in contact gebracht met de voorzitter van Club Mechelen, Wuyts, en die heeft ons naar Belgie gehaald."
 
Intussen verhuisde Adam naar Apolloon. Jean-Paul Verschelde: "Ik had Adam uitgenodigd om op een zondag een speciale training te geven voor mijn jeugdspelers in Sint-Jozef. Hij deed dat schitterend. We hebben hem toen voorgesteld om trainer te worden bij Apolloon, en omdat hij gezien had dat we echt met jeugd wilden werken, en dat er talent was, zegde hij toe. Het heeft niet veel gescheeld, want er waren veel kapers op de kust, maar hij had toegezegd, en Adam is een man van zijn woord"
 
Met Apolloon steeg Adam jaar na jaar tot in de hoogste afdeling. Adam bracht discipline in de ploeg, zowel op als naast het veld. De overlevering wil dat hij de fietsen van de spelers allemaal kende, en op vrijdagavond ging wandelen in het stadscentrum. Hij ging de cafés binnen waar een "bekende" fiets voorstond, om de speler persoonlijk naar huis te sturen. Naar het schijnt werd Jan Steenhoudt (sr) op één avond uit drie verschillende cafés naar huis gestuurd. Zijn quote was: "Je mag dan pintjes drinken als we kampioen gespeeld hebben"
 
Adam is ook een jaar bondscoach van Belgie geweest, in 1985. . Andrzej Sokolowski, op dat moment trainer van Slask Wroclaw in Polen, kwam toen met zijn club naar Belgie om 2 oefenwedstrijden te spelen tegen Belgie. Adam moest echter passen voor het C-WK in Portugal op het einde, omdat de armlastige bond zijn loonverlies niet kon derven voor de weken op het WK.
 
Het derde deel van zijn carriere was Adam scheidsrechter, met Jean-Paul Verschelde: "Ik heb zo veel fantastische herinneringen aan de ruim 30 jaar dat ik met Adam gefloten heb. Hij had geen GPS nodig, hij kende blindelings de weg naar elke sporthal in Belgie. Hij was een uitstekende scheidsrechter, rechtlijnig, doordringende blik maar...geen tegenspraak! Het deed hem pijn dat hij het fluiten moest laten, drie jaar geleden. Hij belde me nog af en toe om te vragen of hij toch niet kon herbeginnen, maar de ziekte van Alzheimer had ongenadig toegeslagen."
 
Dank je Adam, voor alles wat je betekend hebt voor Apolloon en het handbal in het algemeen - rust in vrede en sterkte aan je vrouw en al je vrienden.
 
De uitvaart van Adam zal plaatsvinden in zaal Westkouter in Deinze, donderdag 16 april om 11.30h
 

Apolloon is nog volop verwikkeld in de strijd om het behoud, maar heeft ook al het vizier op volgend seizoen!

We zijn dan ook blij te kunnen bevestigen dat Klaas Thiers, Tore Devos, Jonas Nowé en Anthony Mathijs, na enkele jaren afwezigheid, terug het paarse shirt zullen aantrekken. Voor Apolloon betekent dit een gevoelige versterking, zowel tussen de lijnen als in de kleedkamer. Ze brengen niet alleen hun sportieve kwaliteiten mee, maar ook een stuk Apolloon DNA. Met de club bouwden ze tussen 2015 en 2023 mee aan de sportieve opgang van Liga 1 naar de top van Eerste Nationale. Met twee linkshandige opbouwers, een doelman en een polyvalente allround klasbak in aanval èn verdediging als Klaas Thiers, zet Apolloon een grote stap vooruit.

Bestuursleden Guy Vanhulle, Wim Bossuyt en het voltallige bestuur zijn gelukkig met de transfers!

“Binnen het bestuur van Apolloon wordt al enkele jaren op meerdere fronten gewerkt om de clubstructuren te verstevigen: de bestuursploeg werd uitgebreid, de verantwoordelijkheden werden beter afgelijnd, de sponsorpool vergroot, en nu wordt ook de ploeg versterkt. Het is altijd de bedoeling geweest van Apolloon om zo hoog mogelijk te spelen op basis van de output van onze eigen jeugdwerking. De terugkeer van deze vier spelers laat ons weer toe deze doelstelling verder te onderbouwen, en daar ben ik blij om. Er zit heel wat talent aan te komen voor de komende jaren, en de ervaring van deze spelers zal aan die jongeren toelaten om te kunnen groeien onder hun vleugels. Het zijn spelers waar onze jeugd naar opkijkt, en ze hebben de goede ingesteldheid. Ook de supporters en sponsors reageerden enthousiast, en dat laat het beste verhopen voor de toekomst.”

Welkom terug!

De Purple Bears van de U12 stonden dit weekend tegenover de jongens van Izegem voor hun 2e match van het seizoen. De meisjes en Louis draaiden goed mee. Echter te veel balverliezen maakten dat de eerste 2 kwartiertjes nipt verloren werden. In het 3e kwartier was het vat bijna leeg en was het verschil iets groter.


Volgende week gaat dit ploegje naar Desselgem en probeert daar de eerste punten van het seizoen te pakken.


Speelden voor Apolloon: Arya, Bo, Juliette, Robin, Clara, Ella, Louis en Ines.

  • Kansen geven aan eigen jeugd is belangrijk voor Apolloon! Daarom werd beslist dat alvast drie eigen jeugdspelers de stap naar de A-kern kunnen zetten. Het betreft Victor Larit, Elias Mokhtari en Mathieu Theys. Zo kunnen ze de trainingsarbeid op het niveau van de eerste ploeg afwerken, zich aanpassen, en als er de mogelijkheid zich voordoet, zich al een plaatsje versieren voor de wedstrijden. Voor Elias Mokhtari is de kop er eigenlijk al af, want hij speelde vorig seizoen al mee als pivot in en tegen- Hasselt. Elias, die ook jeugdinternational is, moet echter nog revalideren van een dubbele stressfractuur aan de rug, die hem nog even aan de kant zal houden. Victor Larit stond al even dichtbij de A-kern als linkerhoek, blesseerde zich vorig seizoen op een slecht moment, maar kan nu volop zijn kans gaan. Mathieu Theys maakte vorig seizoen als spelverdeler een interessante evolutie, zowel in aanval als in verdediging, en kan zich verder ontwikkelen onder de hoede van het duo Tijani Kachroum/Fabrice Penin. Succes jongens!

  • Volgend seizoen zal Ward Demeulenaere uitkomen voor Apolloon. De stevige (1.96 voor 90 kg) linkeropbouwer komt over van HBC Izegem, de club waar hij sinds zijn jeugd voor speelde. Voor Apolloon is de komst van Ward Demeulenaere een mooie versterking. Apolloon kon best wel wat bijkomende vuurkracht gebruiken. Met Ward krijgen we zowel in aanval als in verdediging extra mogelijkheden, omdat hij ook als rechteropbouwer uit de voeten kan. Maar ook naast het veld is Apolloon blij ook wat Westvlaams DNA te sprokkelen. Ward is 25, studeerde in Kortrijk aan de VIVES en werkt nu in de IT sector. We heten hem van harte welkom!

  • Maxence Leeman (20 jaar) komt over van Villeneuve d’Ascq. De linkerhoek is groot (1.87) en maakte deel uit van de A-kern. Met het vertrek van zowel Mayckael Bonnet als Tristan Jeannot kon Apolloon best wel wat externe versterking gebruiken op die positie, en Maxence, die uit een handbalfamilie komt, zal de handschoen met plezier oppakken. Maxence kon op het einde van het seizoen al kennis maken met de andere spelers, en toen al bleek dat zijn integratie geen probleem zal zijn!

  • Samuel Vérin komt naar Apolloon. De jonge opbouwer (1.87 voor 80 kg) is vorig weekend 20 geworden, en speelde tot nu toe bij Villeneuve d’Ascq. Hij studeert tuinaanleg en doet deeltijds een stage in die sector. Hij heeft drie zussen die basketbal spelen, maar zelf heeft hij zijn hart aan handbal verloren. ”Mijn stokpaardje is verdedigen. Ik doe het echt graag, ik kan zowel op positie 2 als 3 spelen. De bal veroveren als team en daarna de snelle omschakeling van verdediging naar aanval, daar geniet ik het meeste van. Ik kijk er echt wel naar uit om te handballen bij Apolloon. Ik zal hier nieuwe mensen leren kennen, maar ook oude bekenden terugzien, zoals Maxence Leeman, Tijani Kachroum en Fabrice Penin. Ik ben ook nog jong, dus als ik een handje kan toesteken bij de tweede ploeg zal het met plezier zijn.”

  • Baptiste Fleury (23) zal volgend seizoen de kleuren van Apolloon verdedigen. De linkshandige hoekspeler begon zijn carrière bij Gonfreville in Normandie. Later verhuisde hij voor zijn studies naar Lille, waar hij nu ook werkt als buitenschoolse leerlingenbegeleider voor de stad. « Ik ben vooral een afwerker. Ik kan scoren vanuit een hele scherpe hoek, en ben snel op tegenaanval. Ik denk dat het spel van Apolloon me wel zal liggen. De laatste jaren heb ik, ondanks mijn kleine gestalte (1.80) ook wel als rechteropbouwer gespeeld, maar dan uiteraard niet als schutter, maar eerder om bewegingen in te zetten of intervallen te nemen. Het heeft me meer inzicht geboden in het tactische, daar waar ik anders vooral een finisher was.
Foto's van onze aanwinsten bij "Lees meer"!
 
Geert (geboren in 1961) was één van de spelers van het eerste uur en kwam, zoals velen toen, uit de KSA Adelaars.
Als linkshandige hoekspeler wist hij zeker zijn mannetje te staan, en later werd hij trainer bij onze Heren 3.
Ook toen hij niet meer actief was bleef hij steeds geïnteresseerd in het reilen en zeilen van de club.
Zijn pa, wijlen Norbert Vandenborre, was geruime tijd ook voorzitter van Apolloon.
Wij bieden de familie onze oprechte deelneming aan.
De uitvaart zal plaatsvinden op zaterdag 5 juli om 11.30 in Creamtorium Uitzicht.
 
 

Na een tussenstop van een half seizoen bij Villeneuve d’Ascq, keert Tijani Kachroum terug naar de Lange Munte. De Franse coach ziet het helemaal zitten. “Ik heb me altijd goed gevoeld bij Apolloon, de infrastructuur is ook prachtig en ik heb nog steeds een goede band met de jongens. Maar mijn motto blijft « le don n’exclut pas le travail » (het is niet omdat je talent hebt dat je niet moet werken), dus er zal zweet liggen op het parket!”

En Tijani zal er niet alleen voorstaan. Fabrice Penin (59) komt als T2 naar Apolloon. Fabrice heeft een handbal in het hart, en een lange staat van dienst bij verschillende clubs in Noord-Frankrijk. Hij werkte eerder al samen met Tijani. De komst van Fabrice Penin zal toelaten om meer individueel te werken tijdens de training, en een betere omkadering te voorzien voor de jonge talenten die bij de hoofdmacht aansluiten.

Bogdan Olexiouk zal Apolloon 2 terug onder zijn hoede nemen als T1, in opvolging van Willem Mélange. Bogdan slaagde erin Apolloon in eerste nationale te houden, en zal volgend seizoen proberen met Apolloon 2 een goed seizoen te spelen in Liga 2. Daar wachten enkele regionale derby’s tegen onder meer Desselgem en Roeselare, en de uitdaging is om de jongere spelers vooruitgang te laten maken onder de vleugels van enkele meer ervaren spelers.

Met Koen Nel als U18 trainer en Johan Nottebaert als keepertrainer kan Apolloon best wel fier zijn op de sportieve staf voor volgend seizoen, en we kijken dan ook reikhalzend uit naar 25/26!

Met veel waardering nemen we afscheid van trainers Wim Bossuyt en Till Dhaene. De afgelopen jaren hebben zij met hart en ziel gebouwd aan onze Dames 1 en wisten ze het team uit te laten groeien tot een gevestigde waarde in Liga. Hun vakkennis, inzet en geloof in de speelsters hebben het verschil gemaakt – en daarvoor zijn we hen als club enorm dankbaar.

 

Vanaf volgend seizoen neemt Fatima Feddal de fakkel over als T1. Voor Apolloon is Fatima geen onbekende: als speelster maakte ze mee deel uit van het team dat kampioen werd in tweede nationale. Sindsdien schreef ze een indrukwekkend palmares bij Wattrelos Handbal, waar ze jarenlang met succes de damesploeg coachte. We zijn dan ook bijzonder trots dat ze nu als coach terugkeert naar onze club.

 

Ook Kasper Perquy vervoegt de staf als nieuwe T2. Kasper stond vorig seizoen aan het hoofd van onze M16 en kent dus als geen ander de jonge talenten die nu doorstromen naar de Dames. Zijn betrokkenheid zorgt voor een vlotte integratie en een stevige brug tussen de jeugd en het eerste team.

 

Dankjewel Wim en Till – en welkom (terug) Fatima en Kasper!

Vae Victis
 
Apolloon en Atomix moesten op de slotspeeldag van de competitie onder elkaar uitmaken wie in eerste nationale kon blijven volgend jaar. Na een slopende en spannende play-down, met pieken en dalen, waren veel supporters naar de Lange Munte afgezakt voor het slotakkoord van de competitie. De spanning was dan ook bijna tastbaar.
 
Spannende wedstrijden leveren zelden mooi handbal op. De verdedigingen hadden de bovenhand op de aanvallers, en de score bleef dan ook relatief laag. Atomix nam via Nasif en Vanderghinste de beste start (2-5). Mathijs en Bonnet keerden de rollen om en zorgden voor 6-5 na 20 minuten. Daarna bleef de partij een heel eind in evenwicht, iedereen was zich bewust van de impact van iedere actie op het eindresultaat. Bonnet en Zenasni scoorden een wondermooie kungfu een minuut voor rust (9-9) en Vladi Olexiouk zette Apolloon zelfs nog op 10-9.
 
De tweede helft was ongezond spannend. Een herboren Zenasni hield Apolloon in het spel tot 14-14. Daarna sloeg Atomix een kloof via pivot Hayette 14-18 en zag het er echt slecht uit voor Apolloon na 45 minuten.
De thuissupporters vielen echter niet stil en Apolloon herpakte zich. Stan Craeynest speelde een berematch in het centrum van de verdediging, Olexiouk scoorde de 15-18, Jelle Snellings stopte een counter en Coppens gooide zijn 103 doelpunt van de competitie binnen. De Lange Munte ging in overdrive, en Craeynest en Mathijs maakten gelijk (18-18) en het psychologisch voordeel wisselde van kant. Natan Driesens bracht rust in aanval, en de verdediging stond weer stabiel.
 
Vanderghinste kon met strafworpen Atomix nipt op voorsprong houden (19-20) maar opnieuw Olexiouk en Craeynest hielden Apolloon (dat aan een gelijkspel genoeg had) in de race (21-21). Beide ploegen namen hun laatste time out. Zenasni bracht Apolloon een laatste keer gelijk (22-22) en Atomix verspeelde de bal op 1 minuut voor tijd. Atomix stond met de rug tegen de muur, Olexiouk werd hard tegen de grond gewerkt wat Luypaert een rode kaart opleverde en Apolloon een strafworp. Anthony Mathijs nam zijn verantwoordelijkheid, bleef koel en vloerde de (overigens uitstekende) bezoekende doelman. Met 25 seconden te gaan was het over en out voor Atomix dat volgend jaar in tweede nationale zal uitkomen.
 
Door de overwinning wipt Apolloon nog over Eynatten in het eindklassement, maar blijft vooral in eerste nationale, al was het door een klein gaatje. Wat volgde was een lang delirium met spelers en supporters, vintage Apolloon.
 
Apolloon: Snellings en Verscheure (doel)
Zenasni 5, Mathijs 5, Bonnet 3, Olexiouk 3, Coppens 2, Craeynest 2, Koops 2, Dumolein 1, Guillierme, Van Dorpe, Herreman, Jeannot, Driesens, Sarwar
 

Ranking

#
TEAM
M
V L
D
Pts
1 HUBO Handbal 6 3 1 2 12
2 Apolloon Spurs 6 3 3 0 9
3 HC Eynatten-Raeren 6 3 2 1 8
4 HC AtomiX 6 1 4 1 5

De U16 van Apolloon speelde gisteren hun laatste VHV-wedstrijd van het seizoen, en dat tegen niemand minder dan Izegem. Beide ploegen wilden absoluut met de overwinning gaan lopen, en dat was te merken vanaf het eerste fluitsignaal. In de eerste helft ging het gelijk op, met spannende fases en fel weerwerk langs beide kanten. Net voor rust wist de thuisploeg nipt de leiding te nemen: 18-17.

Na de pauze kwam Apolloon sterk uit de kleedkamer en bouwde al snel een comfortabele voorsprong van vier punten uit. Maar met nog tien minuten op de klok sloop er wat nonchalance in het spel. Enkele slordige fouten gaven Izegem de kans om terug te komen in de wedstrijd. Plots stond het weer helemaal gelijk in de slotfase!

Gelukkig hielden onze jongens het hoofd koel. Met een paar knap uitgespeelde aanvallen trokken ze uiteindelijk het laken naar zich toe: eindstand 36-34. Een mooie afsluiter van een leerrijke VHV-campagne!

Maar het seizoen is nog niet gedaan: op 17 mei spelen de jongens nog de bekerfinale Oost-West in Lokeren om 17u30!

Hoofdpartners
Partners
Kalender

© website powered by Twizzit.com / Hosted by Guytn.be